Егэ по английскому досрочный этап

Сначала самостоятельно выполняем аудирование за 2017г.

  1. A uniform makes the school a better organized place.
  2. Uniforms help improve the discipline at schools.
  3. Uniforms can help prevent crimes at school.
  4. Uniforms will not make life at school better.
  5. Uniforms can teach students how to behave professionally.
  6. Getting used to uniforms is good for a future career.
  7. Uniforms make students focus more on their learning.

Мои комментарии по заданию №1 – Аудирование – Досрочный ЕГЭ по английскому – 2017

Вердикт окончательный и обжалованию не подлежит – Отвратительно составленное задание.
Ученица, сдававшая экзамен и выложившая ответы в интернет, совершила 1 ошибку.
Ее ответы на досрочный ЕГЭ в 2017г. следующие – 341576.
Значит, один ответ неверный. Я уверена, что ошибка в тексте С – вместо цифры “1” надо скорее всего выбрать “2”.
Мои ответы совпали с ответами ученицы, и я бы получила 5 баллов из 6 (читайте ниже о том, как я “вычислила” правильные 2 ответа в самых спорных текстах D и F).

Более 90% преподавателей с опытом подготовки к ЕГЭ выбрали такие ответы: 341675, а это значит, что они совершили 3 ошибки из 6, и получили бы 3 балла за задание базового уровня. Нереально, правда?

Причина – отвратительно составленное задание, доказывающее, что экзамен ЕГЭ – лотерея еще та. Заголовки составлены очень неграмотно, в них есть сильнейшие перехлёсты по словам. Предлагаю воочию убедиться в этом.

Первая пара перехлёстов:
1. A uniform makes the school a better organized place.
2. Uniforms help improve the discipline at schools.

Вторая пара перехлестов:

5. Uniforms can teach students how to behave professionally .

6.Getting used to uniforms is good for a future career .

Хотите знать, как я правильно вычислила последнюю пару?
Легко! Я впервые в жизни решила отбросить весь глубокий анализ и когда услышала слова из 6 ‘FUTURE CAREER’, я поняла, что вот он наш ключ! Плевать, что он точь в точь совпадает с заголовком. Хоть какой-то крючок. И это был правильный ответ)))))
Не логично, верно? (Сначала говорят – думайте и не бросайтесь на схожие фразы, а на деле – все наоборот).

Подробный анализ задания №1 по досрочному ЕГЭ
– Английский – 2017г.

Давайте посмотрим, по каким предложениям можно понять, какой заголовок идёт куда. Итак, правильные ответы на досрочный ЕГЭ по английскому – аудирование №1

342576

Слова-ключи в заголовках выделены прописными буквами

Speaker A Uniforms can help prevent CRIMES at school.
I honestly support school uniforms and let me explain why. I think one of the problems our current generation is facing is that they are all influenced by gang* culture . It is the root cause of numerous evils at schools, and many people from my school are members in the so-called school gangs . With uniforms, I believe, there are not so many chances for conflicts and violence . Besides, it creates a healthy team culture and harmony on campus.
*Кстати, при первом прослушивании я совершенно не разобрала слово GANG. Замечательно, что парень произнёс его ещё раз, плюс слова conflicts and violence убедили меня в правильности моей догадки.


Speaker B – Uniforms will NOT make life at school better .

I think when a person hears the word ‘school’, the first two things that come to mind are discipline and rules. Everybody knows that we kids love to break rules and it is hard to make us obey . Almost daily at schools, it is common to spend some time making us obey certain rules and disciplining us. Making us wear a uniform is a part of it but I don’t think there’s any point in trying to do so because kids will be kids. They never obey .
Очень много про дисциплину и правила: discipline, obey, break rules, obey, rules, obey. Начинает казаться, что это или 1 заголовок, или 2-ой. Но нет, фраза there’s any point in trying to do so. Девушка явно показывает своё негативное отношение, которое в заголовке подтверждается через will NOT.

Теперь держитесь крепче!
У нас два заголовка-близнеца. И если девушка выбрала неправильно заголовок №1, значит, правильный заголовок – это номер 2.

  1. A uniform makes the school a better ORGANIZED place.
  2. Uniforms help improve the DISCIPLINE at schools.

Speaker C
My school has a dress code which is not exactly a uniform and some students treat this too creatively. Every morning our teachers start to check our clothes and so on. This happens during the first class so I think a lot of valuable lesson time could be saved if we had a strict uniform policy at school . People in charge would not have to worry about checking what each and every student is wearing and whether it’s acceptable or not.
Если рассуждать логично (чего, как мы выяснили, лучше НЕ делать на ЕГЭ по английскому), то заголовок №1 подходит лучше, потому что ORGANIZED place это как раз и есть то место, где люди не тратят времени на проверку дресс кода на первом уроке.
А если еще логичнее: дисциплина = организованность, организованность = дисциплине. Не представляю, по какому принципу составители ЕГЭ сделали различие между этими двумя понятиями.


Speaker D – Uniforms can teach students how to behave PROFESSIONALLY .

My school doesn’t have a uniform and I don’t like it. You may be surprised but look – the best schools in the country do have uniforms and nobody there minds that! I think a uniform creates a sense of belonging and a feeling of pride amongst students towards their institution. I think students wearing a school uniform are more likely to develop a sense of community spirit which can be later quite useful at work with teambuilding and things like that.
Уровень запутанности – 99. Прямых ключей нет, но выделенные слова меня больше склонили на сторону заголовка №5 (и я была права).

Speaker E – Uniforms make students FOCUS more on their LEARNING .
I think school isn’t about studies now. It’s more about hanging out at the canteen, and playing music but you rarely hear anyone having a good conversation about a lecture. I wish we had a uniform to help us concentrate more on our studies. When all students are wearing a similar outfit, they are less concerned about what other people are wearing. They tend to bond nicely with peers and can create an environment where they can learn in a group.
Самый лёгкий кусок аудирования для меня, который был понятен мне сразу. К сожалению, две из моих пяти учениц сделали ошибку здесь:((….


Speaker F – Getting used to uniforms is good for a FUTURE CAREER .

I support uniforms because I think they are useful for my future career . Dress codes and uniforms are a part of practically every job now. Professionalism* is very important as we grow up and especially when we enter a corporate setup. Of course, I understand that there are no uniforms in some offices but I believe professionalism* is what uniform-friendly children are better at than casually dressed kids. So I don’t mind wearing a uniform to school.
*Здесь мы слышим слова FUTURE CAREER и PROFESSIONALISM. Что же выбрать?.. Ведь эти слова есть в двух заголовках. Как же быть?.. Я решила этот вопрос по совсем “умному”))) В отрывке D не было ни одного слова, но на future career не было и намёка, а здесь есть FUTURE CAREER. Вот на таком основании я и сделала свой вывод.

P.S. Может быть, второй заголовок неправильный?… Номера 3 и 7 (тексты А и E) совпали у всех, а вот тексты B и С представляют собой большую проблему…

Вариант № 510277

ЕГЭ - 2017. До­сроч­ная волна по английскому языку

При выполнении заданий с кратким ответом впишите в поле для ответа цифру, которая соответствует номеру правильного ответа, или число, слово, последовательность букв (слов) или цифр. Ответ следует записывать без пробелов и каких-либо дополнительных символов. Для выполнения заданий 1, 2 прослушайте аудиозапись и выпишите правильную последовательность цифр. Для выполнения заданий 3-9 прослушайте интервью и выберите один из трех вариантов ответа. В задании 10 установите соответствие между текстами A-G и заголовками 1-8. В задании один заголовок лишний. В задании 11 прочитайте текст и заполните пропуски A-F частями предложений, обозначенными цифрами 1-7. Одна из частей в списке 1-7 лишняя. Прочитайте текст и выполните задания 12-18. В каждом задании запишите в поле ответа цифру 1, 2, 3 или 4, соответствующую выбранному Вами варианту ответа.


При выполнении заданий 19-25, преобразуйте, если необходимо, слова, напечатанные заглавными буквами так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текстов. Записывайте ответы без пробелов, запятых и других дополнительных символов; не копируйте слова-ответы из браузера, вписывайте их, набирая с клавиатуры. При выполнении заданий 26-31, образуйте от слов, напечатанных заглавными буквами однокоренные слова так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Записывайте ответы без пробелов, запятых и других дополнительных символов; не копируйте слова-ответы из браузера, вписывайте их, набирая с клавиатуры. Прочитайте текст с пропусками, обозначенными номерами 32-38. Запишите в поле ответа цифру 1, 2, 3 или 4, соответствующую выбранному Вами варианту ответа.


Если вариант задан учителем, вы можете вписать или загрузить в систему ответы к заданиям с развернутым ответом. Учитель увидит результаты выполнения заданий с кратким ответом и сможет оценить загруженные ответы к заданиям с развернутым ответом. Выставленные учителем баллы отобразятся в вашей статистике.


Версия для печати и копирования в MS Word

Вы услышите 6 высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего A-F и утверждениями, данными в списке 1-7. Используйте каждое утверждение, обозначенное соответствующей цифрой, только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение. Вы услышите запись дважды.

1. A uniform makes the school a better organized place.

2. Uniforms help improve the discipline at schools.

3. Uniforms can help prevent crimes at school.

4. Uniforms will not make life at school better.

5. Uniforms can teach students how to behave professionally.

6. Getting used to uniforms is good for a future career.

7. Uniforms make students focus more on their learning.

Говорящий A B C D E F
Утверждение

Ответ:

Вы услышите диалог. Определите, какие из приведённых утверждений А–G соответствуют содержанию текста (1 – True) , какие не соответствуют (2 – False) и о чём в тексте не сказано, то есть на основании текста нельзя дать ни положительного, ни отрицательного ответа (3 – Not stated) . Занесите номер выбранного Вами варианта ответа в таблицу. Вы услышите запись дважды.

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

A. Jake succeeded in his school-leaving exams.

B. Jake has an elder brother.

C. Jake wants to teach the subject Miss Clark teaches.

D. Miss Clark is surprised with Jake’s career choice.

E. Jake doesn’t believe in the abilities of every student.

F. Miss Clark thinks Jake’s made the right choice.

G. Miss Clark isn’t happy to hear Jake’s words.

Запишите в ответ цифры, расположив их в порядке, соответствующем буквам:

A B C D E F G

Ответ:

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

What do we learn about Alice at the beginning of the interview?

1) She has an Academy award already.

2) She’s 18 years old.

3) She was born in Brazil.

Ответ:

Вы услышите интервью дважды. Выберите правильный ответ 1, 2 или 3.

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

Which of the following is TRUE about Alice’s family?

1) She takes part in a business with her family.

2) All of her relatives live in São Paolo.

3) Many of her relatives work in show business.

Ответ:

Вы услышите интервью дважды. Выберите правильный ответ 1, 2 или 3.

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

What made Alice want to become an actress?

1) A theatre play she once saw.

2) Her school in São Paolo.

3) Glossy magazines about stars.

Ответ:

Вы услышите интервью дважды. Выберите правильный ответ 1, 2 или 3.

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

Which is TRUE about Alice’s current project?

1) Her character is very beautiful.

2) Her part isn’t in English.

3) Her friend offered her the role.

Ответ:

Вы услышите интервью дважды. Выберите правильный ответ 1, 2 или 3.

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

Why did Alice sign up for Queen of the South?

1) Because of the film director.

2) Because of the role she had to play.

3) Because she had written the book.

Ответ:

Вы услышите интервью дважды. Выберите правильный ответ 1, 2 или 3.

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

What does Alice’s acting coach help her with?

1) Getting to know the character.

2) Memorizing the lines.

3) Suggesting ideas about costumes.

Ответ:

Вы услышите интервью дважды. Выберите правильный ответ 1, 2 или 3.

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

What does Alice say about having to act in English?

1) It’s easier when she spends a long time working on it.

2) It’s no problem for her anymore.

3) It makes her translate all the time.

Ответ:

Установите соответствие между текстами A-G и заголовками 1-8 . Запишите свои ответы в таблицу. Используйте каждую цифру только один раз. В задании один заголовок лишний.

1. Reasons to be afraid

2. Fight your fear

3. A place of wonders

4. How to say thank you

5. Visiting for wild life and animals

6. Learn to be grateful

7. It’s never late to learn

8. Reading non-verbal language

A. Nowadays when it’s all too easy to send an email or text, the best way to show that you are grateful to somebody is to actually mail a hand-written card. The person who gets it will know you took the extra time and thought to write a card and put it in the mail with a nice stamp. That person will appreciate your efforts much more. Plus, you’ll get the added bonus of feeling grateful a little longer than usual as you write out each note and wait for it to arrive.

B. Music is a noble passion, and people who can play a musical instrument have always been seen as intelligent people. Learning how to play a musical instrument is far more efficient if you do it in childhood. However, there are millions of adults who learn to enjoy music throughout their lives. Moreover, they don’t focus on just one instrument, but specialize in two or even more, if they have the time and the necessary ambition.

C. Millions of people avoid air travel each year because of their fear of flying. The fear of accidents happening is probably the most common fear among air travellers. It is an understandable fear, since there have been many aviation accidents throughout history. Some people may have a fear that the plane has some type of malfunction or breakdown, while others may have a fear that the weather or turbulance will affect the plane.

D. Try to understand that being scared is just an illusion that makes you limited and miserable. Take control of your mind and don’t let your imagination create frightening pictures in your head. If you cannot deal with it, you should make attempts to leave your comfort zone. Choose things and activities you are afraid of and meet your worries face to face, because it is impossible to run away from them. Just face your troubles no matter how powerful they may seem.

E. When you get chronically bored with something, your mind gets used to seeing the world negatively. It is necessary to break the chain of negative thoughts and train your mind to notice the best. Just write down 5 things you are thankful for. This way, your mind will change for the better in a while. The thankfulness will open your eyes to the beauty of the world around you and will help you to focus on positive moments in your life.

F. If you go to Ireland, go to isolated distant places in the country, talk to the locals and they will tell you the stories about the mythical Irish place, called the Otherworld. They believe that it is the land of paradise and happiness. In Irish poetry and tales, it is described as a series of islands near Ireland where the various fairytale creatures lived. Also the Otherworld seemed to be able to move from one location to another.

G. Many people can understand the nature of character without talking to the person they are interested in. The gestures and postures usually reflect the mood and the level of the person’s confidence. It’s easy to notice a highly confident person even in a big group of people. They stand in one place without constant moving from place to place, and they always make eye contact with the person they are talking to.

Ответ:

Прочитайте текст и заполните пропуски A-F частями предложений, обозначенными цифрами 1-7 . Одна из частей в списке 1-7 — лишняя. Занесите цифры, обозначающие соответствующие части предложений, в таблицу.

Peter and Paul Fortress

The Peter and Paul Fortress in St. Petersburg, located on small Hare Island, is the historic core of the city. The history of St. Petersburg begins with the history of the fortress.

Since 1700 Russia had been fighting the Northern War against Sweden. By 1703 the lands by the Neva River were conquered. To protect them from the attacks of the Swedes it was necessary to build a strong outpost here. The fortress was founded on Hare Island 16 (27) May, 1703 by joint plan of Peter I and French engineer Joseph-Gaspard Lambert de Guerin. This day is well known A_______________________.

The fortress stretches from west to east with six bastions B_______________________. The Peter’s Gate on the east side, C_____________________, has remained since the time of Peter I. The Peter and Paul Cathedral, D_______________________ emperors and the monument of Russian baroque, was completed after the death of the emperor, in 1733. The weathervane as a golden angel with a cross, E_______________________, is one of the main symbols of the city. On the opposite side of the cathedral, there is the Mint building, constructed in the time of Paul I by architect A. Porto. Coinage was moved to the fortress F_______________________ in the time of Peter I. The Peter and Paul Fortress has never directly participated in any fighting. From the very beginning of its existence it was used as a political prison. Since 1924 the Peter and Paul Fortress has been a part of the Museum of the History of St. Petersburg.

1. as the day of the birth of St. Petersburg

2. which was designed by D. Trezzini

3. which was the burial place of Russian

4. and reminding of the rich history of the city

5. as the most protected part of the city

6. which is located on the spire of the cathedral

7. that are located at the corners

Ответ:

At the beginning of the article the author reminds that the new media technologies …

1) turn our attention off morals.

2) used to frighten the majority of people.

3) improve human brainpower.

4) could make people less intelligent.


Mind over mass media

Ответ:

What has life proved about electronic technologies according to the author?

1) Scientists can’t do without them.

2) They could increase the crime level.

3) They don’t disrupt brainwork.

4) Television influences intelligence.


Mind over mass media

New forms of media have always caused moral panic: the printing press, newspapers, and television were all once denounced as threats to their consumers’ brainpower and moral fiber. So too with electronic technologies. PowerPoint, we’re told, is reducing discourse to bullet points. Search engines lower our intelligence, encouraging us to skim on the surface of knowledge rather than dive to its depths. Twitter is shrinking our attention spans.

But such panic often fails basic reality checks. When comic books were accused of turning juveniles into criminals in the 1950s, crime was falling to record lows. The decades of television, transistor radios and rock videos were also decades in which I.Q. scores rose continuously.

For a reality check today, take the state of science, which demands high levels of brainwork. These days scientists are never far from their e-mail, rarely touch paper and cannot lecture without PowerPoint. If electronic media were hazardous to intelligence, the quality of science would be plummeting. Yet discoveries are multiplying like fruit flies, and progress is dizzying.

Critics of new media sometimes use science itself to press their case, citing research that shows how “experience can change the brain”. But cognitive neuroscientists roll their eyes at such talk. Experience does not remake the basic information-processing capacities of the brain. Speed-reading programs have long claimed to do just that, but the verdict was rendered by Woody Allen after he read “War and Peace” in one sitting: “It was about Russia.”

Moreover, the effects of experience are highly specific to the experiences themselves. If you train people to do one thing, they get better at doing that thing, but almost nothing else. Music doesn’t make you better at math. Accomplished people immerse themselves in their fields. Novelists read lots of novels, scientists read lots of science.

The effects of consuming electronic media are also likely to be far more limited than the panic implies. Media critics write as if the brain takes on the qualities of whatever it consumes, the informational equivalent of “you are what you eat”. As with primitive peoples who believe that eating fierce animals will make them fierce, they assume that reading Twitter postings turns your thoughts into Twitter postings.

Yes, the continual arrival of information packets can be distracting or addictive. But distraction is not a new phenomenon. The solution is to develop strategies of self-control. Turn off Twitter when you work and put away your smartphone at dinner time.

And to encourage intellectual depth, don’t rail at PowerPoint or Google. It’s not as if habits of deep reflection or thorough research ever came naturally to people. They must be acquired in universities, and maintained with constant analysis, criticism and debate. They are not granted by propping a heavy encyclopedia on your lap, nor are they taken away by efficient access to information on the Internet.

The new media have caught on for a reason. Knowledge is increasing exponentially; human brainpower and waking hours are not. Fortunately, the Internet and information technologies are helping us manage and search our collective intellectual output at different scales, from Twitter to e-books and online encyclopedias. Far from making us stupid, these technologies are the only things that will keep us smart.

Ответ:

According to the author, the arguments of the critics of new media make neuroscientists feel …


Mind over mass media

New forms of media have always caused moral panic: the printing press, newspapers, and television were all once denounced as threats to their consumers’ brainpower and moral fiber. So too with electronic technologies. PowerPoint, we’re told, is reducing discourse to bullet points. Search engines lower our intelligence, encouraging us to skim on the surface of knowledge rather than dive to its depths. Twitter is shrinking our attention spans.

But such panic often fails basic reality checks. When comic books were accused of turning juveniles into criminals in the 1950s, crime was falling to record lows. The decades of television, transistor radios and rock videos were also decades in which I.Q. scores rose continuously.

For a reality check today, take the state of science, which demands high levels of brainwork. These days scientists are never far from their e-mail, rarely touch paper and cannot lecture without PowerPoint. If electronic media were hazardous to intelligence, the quality of science would be plummeting. Yet discoveries are multiplying like fruit flies, and progress is dizzying.

Critics of new media sometimes use science itself to press their case, citing research that shows how “experience can change the brain”. But cognitive neuroscientists roll their eyes at such talk. Experience does not remake the basic information-processing capacities of the brain. Speed-reading programs have long claimed to do just that, but the verdict was rendered by Woody Allen after he read “War and Peace” in one sitting: “It was about Russia.”

Moreover, the effects of experience are highly specific to the experiences themselves. If you train people to do one thing, they get better at doing that thing, but almost nothing else. Music doesn’t make you better at math. Accomplished people immerse themselves in their fields. Novelists read lots of novels, scientists read lots of science.

The effects of consuming electronic media are also likely to be far more limited than the panic implies. Media critics write as if the brain takes on the qualities of whatever it consumes, the informational equivalent of “you are what you eat”. As with primitive peoples who believe that eating fierce animals will make them fierce, they assume that reading Twitter postings turns your thoughts into Twitter postings.

Yes, the continual arrival of information packets can be distracting or addictive. But distraction is not a new phenomenon. The solution is to develop strategies of self-control. Turn off Twitter when you work and put away your smartphone at dinner time.

And to encourage intellectual depth, don’t rail at PowerPoint or Google. It’s not as if habits of deep reflection or thorough research ever came naturally to people. They must be acquired in universities, and maintained with constant analysis, criticism and debate. They are not granted by propping a heavy encyclopedia on your lap, nor are they taken away by efficient access to information on the Internet.

The new media have caught on for a reason. Knowledge is increasing exponentially; human brainpower and waking hours are not. Fortunately, the Internet and information technologies are helping us manage and search our collective intellectual output at different scales, from Twitter to e-books and online encyclopedias. Far from making us stupid, these technologies are the only things that will keep us smart.

Ответ:

What does the example of Woody Allen’s reading of “War and Peace” illustrate?

1) Scientific research of brain supports critics of new media.

2) Technology hardly influences the way brain deals with information.

3) Experience with technology is significant for intellectual abilities.

4) Speed-reading programs improve information-processing.


Mind over mass media

New forms of media have always caused moral panic: the printing press, newspapers, and television were all once denounced as threats to their consumers’ brainpower and moral fiber. So too with electronic technologies. PowerPoint, we’re told, is reducing discourse to bullet points. Search engines lower our intelligence, encouraging us to skim on the surface of knowledge rather than dive to its depths. Twitter is shrinking our attention spans.

But such panic often fails basic reality checks. When comic books were accused of turning juveniles into criminals in the 1950s, crime was falling to record lows. The decades of television, transistor radios and rock videos were also decades in which I.Q. scores rose continuously.

For a reality check today, take the state of science, which demands high levels of brainwork. These days scientists are never far from their e-mail, rarely touch paper and cannot lecture without PowerPoint. If electronic media were hazardous to intelligence, the quality of science would be plummeting. Yet discoveries are multiplying like fruit flies, and progress is dizzying.

Critics of new media sometimes use science itself to press their case, citing research that shows how “experience can change the brain”. But cognitive neuroscientists roll their eyes at such talk. Experience does not remake the basic information-processing capacities of the brain. Speed-reading programs have long claimed to do just that, but the verdict was rendered by Woody Allen after he read “War and Peace” in one sitting: “It was about Russia.”

Moreover, the effects of experience are highly specific to the experiences themselves. If you train people to do one thing, they get better at doing that thing, but almost nothing else. Music doesn’t make you better at math. Accomplished people immerse themselves in their fields. Novelists read lots of novels, scientists read lots of science.

The effects of consuming electronic media are also likely to be far more limited than the panic implies. Media critics write as if the brain takes on the qualities of whatever it consumes, the informational equivalent of “you are what you eat”. As with primitive peoples who believe that eating fierce animals will make them fierce, they assume that reading Twitter postings turns your thoughts into Twitter postings.

Yes, the continual arrival of information packets can be distracting or addictive. But distraction is not a new phenomenon. The solution is to develop strategies of self-control. Turn off Twitter when you work and put away your smartphone at dinner time.

And to encourage intellectual depth, don’t rail at PowerPoint or Google. It’s not as if habits of deep reflection or thorough research ever came naturally to people. They must be acquired in universities, and maintained with constant analysis, criticism and debate. They are not granted by propping a heavy encyclopedia on your lap, nor are they taken away by efficient access to information on the Internet.

The new media have caught on for a reason. Knowledge is increasing exponentially; human brainpower and waking hours are not. Fortunately, the Internet and information technologies are helping us manage and search our collective intellectual output at different scales, from Twitter to e-books and online encyclopedias. Far from making us stupid, these technologies are the only things that will keep us smart.

Ответ:

The phrasal verb “takes on” in “Media critics write as if the brain takes on the qualities …” (paragraph 6) is closest in meaning to …


Mind over mass media

New forms of media have always caused moral panic: the printing press, newspapers, and television were all once denounced as threats to their consumers’ brainpower and moral fiber. So too with electronic technologies. PowerPoint, we’re told, is reducing discourse to bullet points. Search engines lower our intelligence, encouraging us to skim on the surface of knowledge rather than dive to its depths. Twitter is shrinking our attention spans.

But such panic often fails basic reality checks. When comic books were accused of turning juveniles into criminals in the 1950s, crime was falling to record lows. The decades of television, transistor radios and rock videos were also decades in which I.Q. scores rose continuously.

For a reality check today, take the state of science, which demands high levels of brainwork. These days scientists are never far from their e-mail, rarely touch paper and cannot lecture without PowerPoint. If electronic media were hazardous to intelligence, the quality of science would be plummeting. Yet discoveries are multiplying like fruit flies, and progress is dizzying.

Critics of new media sometimes use science itself to press their case, citing research that shows how “experience can change the brain”. But cognitive neuroscientists roll their eyes at such talk. Experience does not remake the basic information-processing capacities of the brain. Speed-reading programs have long claimed to do just that, but the verdict was rendered by Woody Allen after he read “War and Peace” in one sitting: “It was about Russia.”

Moreover, the effects of experience are highly specific to the experiences themselves. If you train people to do one thing, they get better at doing that thing, but almost nothing else. Music doesn’t make you better at math. Accomplished people immerse themselves in their fields. Novelists read lots of novels, scientists read lots of science.

The effects of consuming electronic media are also likely to be far more limited than the panic implies. Media critics write as if the brain takes on the qualities of whatever it consumes, the informational equivalent of “you are what you eat”. As with primitive peoples who believe that eating fierce animals will make them fierce, they assume that reading Twitter postings turns your thoughts into Twitter postings.

Yes, the continual arrival of information packets can be distracting or addictive. But distraction is not a new phenomenon. The solution is to develop strategies of self-control. Turn off Twitter when you work and put away your smartphone at dinner time.

And to encourage intellectual depth, don’t rail at PowerPoint or Google. It’s not as if habits of deep reflection or thorough research ever came naturally to people. They must be acquired in universities, and maintained with constant analysis, criticism and debate. They are not granted by propping a heavy encyclopedia on your lap, nor are they taken away by efficient access to information on the Internet.

The new media have caught on for a reason. Knowledge is increasing exponentially; human brainpower and waking hours are not. Fortunately, the Internet and information technologies are helping us manage and search our collective intellectual output at different scales, from Twitter to e-books and online encyclopedias. Far from making us stupid, these technologies are the only things that will keep us smart.

Ответ:

Which negative effect of information flood does the author recognise?

1) Inefficient access to data.

2) Lack of self-control.

3) Continuous distraction.

4) Shallow mindedness.


Mind over mass media

New forms of media have always caused moral panic: the printing press, newspapers, and television were all once denounced as threats to their consumers’ brainpower and moral fiber. So too with electronic technologies. PowerPoint, we’re told, is reducing discourse to bullet points. Search engines lower our intelligence, encouraging us to skim on the surface of knowledge rather than dive to its depths. Twitter is shrinking our attention spans.

But such panic often fails basic reality checks. When comic books were accused of turning juveniles into criminals in the 1950s, crime was falling to record lows. The decades of television, transistor radios and rock videos were also decades in which I.Q. scores rose continuously.

For a reality check today, take the state of science, which demands high levels of brainwork. These days scientists are never far from their e-mail, rarely touch paper and cannot lecture without PowerPoint. If electronic media were hazardous to intelligence, the quality of science would be plummeting. Yet discoveries are multiplying like fruit flies, and progress is dizzying.

Critics of new media sometimes use science itself to press their case, citing research that shows how “experience can change the brain”. But cognitive neuroscientists roll their eyes at such talk. Experience does not remake the basic information-processing capacities of the brain. Speed-reading programs have long claimed to do just that, but the verdict was rendered by Woody Allen after he read “War and Peace” in one sitting: “It was about Russia.”

Moreover, the effects of experience are highly specific to the experiences themselves. If you train people to do one thing, they get better at doing that thing, but almost nothing else. Music doesn’t make you better at math. Accomplished people immerse themselves in their fields. Novelists read lots of novels, scientists read lots of science.

The effects of consuming electronic media are also likely to be far more limited than the panic implies. Media critics write as if the brain takes on the qualities of whatever it consumes, the informational equivalent of “you are what you eat”. As with primitive peoples who believe that eating fierce animals will make them fierce, they assume that reading Twitter postings turns your thoughts into Twitter postings.

Yes, the continual arrival of information packets can be distracting or addictive. But distraction is not a new phenomenon. The solution is to develop strategies of self-control. Turn off Twitter when you work and put away your smartphone at dinner time.

And to encourage intellectual depth, don’t rail at PowerPoint or Google. It’s not as if habits of deep reflection or thorough research ever came naturally to people. They must be acquired in universities, and maintained with constant analysis, criticism and debate. They are not granted by propping a heavy encyclopedia on your lap, nor are they taken away by efficient access to information on the Internet.

The new media have caught on for a reason. Knowledge is increasing exponentially; human brainpower and waking hours are not. Fortunately, the Internet and information technologies are helping us manage and search our collective intellectual output at different scales, from Twitter to e-books and online encyclopedias. Far from making us stupid, these technologies are the only things that will keep us smart.

Ответ:

Mind over mass media

New forms of media have always caused moral panic: the printing press, newspapers, and television were all once denounced as threats to their consumers’ brainpower and moral fiber. So too with electronic technologies. PowerPoint, we’re told, is reducing discourse to bullet points. Search engines lower our intelligence, encouraging us to skim on the surface of knowledge rather than dive to its depths. Twitter is shrinking our attention spans.

But such panic often fails basic reality checks. When comic books were accused of turning juveniles into criminals in the 1950s, crime was falling to record lows. The decades of television, transistor radios and rock videos were also decades in which I.Q. scores rose continuously.

For a reality check today, take the state of science, which demands high levels of brainwork. These days scientists are never far from their e-mail, rarely touch paper and cannot lecture without PowerPoint. If electronic media were hazardous to intelligence, the quality of science would be plummeting. Yet discoveries are multiplying like fruit flies, and progress is dizzying.

Critics of new media sometimes use science itself to press their case, citing research that shows how “experience can change the brain”. But cognitive neuroscientists roll their eyes at such talk. Experience does not remake the basic information-processing capacities of the brain. Speed-reading programs have long claimed to do just that, but the verdict was rendered by Woody Allen after he read “War and Peace” in one sitting: “It was about Russia.”

Moreover, the effects of experience are highly specific to the experiences themselves. If you train people to do one thing, they get better at doing that thing, but almost nothing else. Music doesn’t make you better at math. Accomplished people immerse themselves in their fields. Novelists read lots of novels, scientists read lots of science.

The effects of consuming electronic media are also likely to be far more limited than the panic implies. Media critics write as if the brain takes on the qualities of whatever it consumes, the informational equivalent of “you are what you eat”. As with primitive peoples who believe that eating fierce animals will make them fierce, they assume that reading Twitter postings turns your thoughts into Twitter postings.

Yes, the continual arrival of information packets can be distracting or addictive. But distraction is not a new phenomenon. The solution is to develop strategies of self-control. Turn off Twitter when you work and put away your smartphone at dinner time.

And to encourage intellectual depth, don’t rail at PowerPoint or Google. It’s not as if habits of deep reflection or thorough research ever came naturally to people. They must be acquired in universities, and maintained with constant analysis, criticism and debate. They are not granted by propping a heavy encyclopedia on your lap, nor are they taken away by efficient access to information on the Internet.

The new media have caught on for a reason. Knowledge is increasing exponentially; human brainpower and waking hours are not. Fortunately, the Internet and information technologies are helping us manage and search our collective intellectual output at different scales, from Twitter to e-books and online encyclopedias. Far from making us stupid, these technologies are the only things that will keep us smart.

Ответ:

«CHOOSE » так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. Did you know?

Here are some interesting facts about Australia. Canberra __________________ as the capital because Sydney and Melbourne could not stop arguing which city should be the capital of Australia.

Ответ:

Преобразуйте, если это необходимо, слово IT так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста.

The sports capital of the world has 70 percent of __________________ total population participating at least once a week in a particular recreational activity or sport.

Ответ:

Преобразуйте, если это необходимо, слово ORGANISE

80 % of Australians believe Australia has a strong culture and identity characterised by honesty, sports and multiculturalism based on research __________________ by the Australia Day Council of NSW in 2008.

Ответ:

SEE так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. The wolf and the goat

A hungry wolf was out searching for a meal. He

A goat feeding on grass on top of a high cliff. The wolf wished to get the goat to climb down from the rock and into his grasp and he called out to her.

Ответ:

Преобразуйте, если это необходимо, слово GREEN так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста.

“Excuse me, dear Goat,” he said in a friendly voice, “It is very dangerous for you to be at such a height. Do come down before you injure yourself. Besides, the grass is much __________________ down here. Take my advice, and please come down from that high cliff.”

Ответ:

Преобразуйте, если это необходимо, слово NOT CARE так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста.

But the goat knew too well of the wolf’s intent. “You __________________ if I eat good grass or bad.

Ответ:

Преобразуйте, если это необходимо, слово EAT так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста.

What you care about is __________________ me.”

Ответ:

Образуйте от слова COMPETE

Texas Rodeo

The rodeo is a really exciting event. It is a thrilling __________________ between cowboys from all over the country.

Ответ:

Ответ:

Образуйте от слова VISIT однокоренное слово так, чтобы оно грамматически и лексически соответствовало содержанию текста.

The rodeo is a spectacular sight. If a __________________ has a place in the first row of the arena, he or she may even be sprinkled with sand by the passing horses.

Ответ:

Образуйте от слова PERFORM однокоренное слово так, чтобы оно грамматически и лексически соответствовало содержанию текста .

The __________________ usually starts with an opening ceremony by horsemen dressed in bright colours and carrying flags.

Ответ:

Образуйте от слова CONSTANT однокоренное слово так, чтобы оно грамматически и лексически соответствовало содержанию текста.

All through the show the master of the ceremony __________________ jokes with special clowns.

Ответ:

Образуйте от слова POSSIBLE однокоренное слово так, чтобы оно грамматически и лексически соответствовало содержанию текста.

A rodeo in Texas is certainly an exciting experience which is practically __________________ for a tourist to forget.

Ответ:

Вставьте пропущенное слово:


How to become a good leader

Ответ:

Вставьте пропущенное слово:


How to become a good leader

Being a good leader takes work. It is not hard at all to 32 ______ the difference between a good and a bad boss. Exceptional leaders – those who are respected and 33 ______ by their team – have a lot of secret skills that they put to use every day.

Firstly, building relationships – both with your team and your partners – is crucial in leading a team. That means your success depends greatly 34 ______ interpersonal skills and emotional intelligence. Emotional intelligence is the ability to recognize, understand, and manage our emotions, as well as understand the emotions of others. It’s a part of how we navigate social situations and then make decisions to 35 ______ goals. Several studies have found that a strong emotional intelligence is a top factor for a leader’s success. 36 ______ to the research, managers with the strongest emotional intelligence were much more likely to succeed.

Exceptional leaders are ones who regularly 37 ______ employees of the main goal. A team needs to know what they’re marching toward. With a larger vision in mind, their day-to-day work has more purpose.

Great leaders 38 ______ sure their daily behavior is a model for their team. They’re reliable (meaning they always follow through on what they’ve promised), they respect people’s time (meaning they don’t make others wait unnecessarily), and they retain a thoughtful, objective approach to problems or issues.

Ответ:

Вставьте пропущенное слово:


How to become a good leader

Being a good leader takes work. It is not hard at all to 32 ______ the difference between a good and a bad boss. Exceptional leaders – those who are respected and 33 ______ by their team – have a lot of secret skills that they put to use every day.

Firstly, building relationships – both with your team and your partners – is crucial in leading a team. That means your success depends greatly 34 ______ interpersonal skills and emotional intelligence. Emotional intelligence is the ability to recognize, understand, and manage our emotions, as well as understand the emotions of others. It’s a part of how we navigate social situations and then make decisions to 35 ______ goals. Several studies have found that a strong emotional intelligence is a top factor for a leader’s success. 36 ______ to the research, managers with the strongest emotional intelligence were much more likely to succeed.

Firstly, building relationships – both with your team and your partners – is crucial in leading a team. That means your success depends greatly 34 ______ interpersonal skills and emotional intelligence. Emotional intelligence is the ability to recognize, understand, and manage our emotions, as well as understand the emotions of others. It’s a part of how we navigate social situations and then make decisions to 35 ______ goals. Several studies have found that a strong emotional intelligence is a top factor for a leader’s success. 36 ______ to the research, managers with the strongest emotional intelligence were much more likely to succeed.

Exceptional leaders are ones who regularly 37 ______ employees of the main goal. A team needs to know what they’re marching toward. With a larger vision in mind, their day-to-day work has more purpose.

Great leaders 38 ______ sure their daily behavior is a model for their team. They’re reliable (meaning they always follow through on what they’ve promised), they respect people’s time (meaning they don’t make others wait unnecessarily), and they retain a thoughtful, objective approach to problems or issues.

Ответ:

Вставьте пропущенное слово:


How to become a good leader

Being a good leader takes work. It is not hard at all to 32 ______ the difference between a good and a bad boss. Exceptional leaders – those who are respected and 33 ______ by their team – have a lot of secret skills that they put to use every day.

Firstly, building relationships – both with your team and your partners – is crucial in leading a team. That means your success depends greatly 34 ______ interpersonal skills and emotional intelligence. Emotional intelligence is the ability to recognize, understand, and manage our emotions, as well as understand the emotions of others. It’s a part of how we navigate social situations and then make decisions to 35 ______ goals. Several studies have found that a strong emotional intelligence is a top factor for a leader’s success. 36 ______ to the research, managers with the strongest emotional intelligence were much more likely to succeed.

Exceptional leaders are ones who regularly 37 ______ employees of the main goal. A team needs to know what they’re marching toward. With a larger vision in mind, their day-to-day work has more purpose.

Great leaders 38 ______ sure their daily behavior is a model for their team. They’re reliable (meaning they always follow through on what they’ve promised), they respect people’s time (meaning they don’t make others wait unnecessarily), and they retain a thoughtful, objective approach to problems or issues.

Firstly, building relationships – both with your team and your partners – is crucial in leading a team. That means your success depends greatly 34 ______ interpersonal skills and emotional intelligence. Emotional intelligence is the ability to recognize, understand, and manage our emotions, as well as understand the emotions of others. It’s a part of how we navigate social situations and then make decisions to 35 ______ goals. Several studies have found that a strong emotional intelligence is a top factor for a leader’s success. 36 ______ to the research, managers with the strongest emotional intelligence were much more likely to succeed.

Exceptional leaders are ones who regularly 37 ______ employees of the main goal. A team needs to know what they’re marching toward. With a larger vision in mind, their day-to-day work has more purpose.

Great leaders 38 ______ sure their daily behavior is a model for their team. They’re reliable (meaning they always follow through on what they’ve promised), they respect people’s time (meaning they don’t make others wait unnecessarily), and they retain a thoughtful, objective approach to problems or issues.

Ответ:

You have received a letter from your English-speaking pen-friend Nancy who writes:

… We had an awful summer this year. What was the weather like in the place where you spent your summer this year? What do you do on rainy days in summer? What is your favourite season and why?

Our history class this year is just fantastic! ...

Write a letter to Nancy.

Answer her questions

Ask 3 questions about the way her room looks now

Write 100–140 words.

Remember the rules of letter writing.

Выберите только ОДНО из двух предложенных высказываний и выразите своё мнение по предложенной проблеме согласно данному плану.

Comment on one of the following statements.

1. Space exploration was the greatest achievement of the 20 th century.

2. Some people believe that English should be the only foreign language taught at our schools. Others think that German, French and Spanish should continue.

What is your opinion? Do you agree with this statement? Write 200–250 words. Use the following plan:

− make an introduction (state the problem)

− express your personal opinion and give 2–3 reasons for your opinion

− express an opposing opinion and give 1–2 reasons for this opposing opinion

− explain why you don’t agree with the opposing opinion

− make a conclusion restating your position

Решения заданий с развернутым ответом не проверяются автоматически.
На следующей странице вам будет предложено проверить их самостоятельно.

Imagine that you are preparing a project with your friend. You have found some interesting material for the presentation and you want to read this text to your friend. You have 1.5 minutes to read the text silently, then be ready to read it out aloud. You will not have more than 1.5 minutes to read it.

A tree is a woody plant of a big size, usually over 20 feethigh. It grows with a single trunk with branches on the upper part. The parts of a tree are the leaves and needles, buds, cones and flowers, branches and twigs, a trunk or a stem and roots. The world’s tallest tree is situated in California, the USA. The world’s oldest tree is also in California. It is more than 4600 years old.

Trees have many important functions. For example, they help prevent erosion. They also provide building materials. Many trees are grown by people because of their edible fruits and nuts. Without trees it would be difficult for people to breathe. Trees keep our air supply fresh. They take in harmful gases and produce oxygen. In fact, this is the way trees and other plants make their food. One large tree can provide a day’s oxygen for up to four people.

Решения заданий с развернутым ответом не проверяются автоматически.
На следующей странице вам будет предложено проверить их самостоятельно.

Study the advertisement. Make your life easier with our new kitchen unit!

You are considering joining the Chess Club and now you’d like to get more information. In 1.5 minutes you are to ask five direct questions to find out about the following:

2) training courses

3) membership fee

5) getting to the place

You have 20 seconds to ask each question.

Решения заданий с развернутым ответом не проверяются автоматически.
На следующей странице вам будет предложено проверить их самостоятельно.

These are photos from your photo album. Choose one photo to describe to your friend.

You will have to start speaking in 1.5 minutes and will speak for not more than 2 minutes (12–15 sentences). In your talk remember to speak about:

Where and when the photo was taken

What/who is in the photo

What is happening

Why you keep the photo in your album

Why you decided to show the picture to your friend

контрольных измерительных материалов единого государственного экзамена

по АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ 2017 г.

Пояснения к демонстрационному варианту устной части

контрольных измерительных материалов единого государственного экзамена 2017 года по АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ

При ознакомлении с демонстрационным вариантом устной части контрольных измерительных материалов ЕГЭ 2017 г. по английскому языку следует иметь в виду, что задания, включённые в него, не отражают всех вопросов содержания, которые будут проверяться с помощью вариантов КИМ. Полный перечень вопросов, которые могут контролироваться на едином государственном экзамене, приведён в кодификаторе элементов содержания и требований к уровню подготовки выпускников образовательных организаций для проведения единого государственного экзамена 2017 г. по английскому языку.

Назначение демонстрационного варианта заключается в том, чтобы дать возможность любому участнику ЕГЭ и широкой общественности составить представление о структуре будущих КИМ, количестве заданий, об их форме и уровне сложности. Приведённые критерии оценки выполнения заданий с развёрнутым ответом, включённые в этот вариант, дают представление о требованиях к полноте и правильности развёрнутого ответа в устной форме. Эти сведения позволят выпускникам выработать стратегию подготовки к ЕГЭ.

Инструкция по выполнению заданий

Устная часть КИМ ЕГЭ по английскому языку включает в себя 4 задания.

Задание 1 – чтение вслух небольшого текста научно-популярного характера.

В задании 2 предлагается ознакомиться с рекламным объявлением и задать пять вопросов на основе ключевых слов.

Время на подготовку – 1,5 минуты.

В задании 3 предлагается выбрать одну из трёх фотографий и описать её на основе плана.

Время на подготовку – 1,5 минуты.

В задании 4 ставится задача сравнить две фотографии на основе предложенного плана.

Время на подготовку – 1,5 минуты.

Общее время ответа одного экзаменуемого (включая время на подготовку) – 15 минут.

Каждое последующее задание выдаётся после окончания выполнения предыдущего адания. Всё время ответа ведётся аудио- и видеозапись.

Постарайтесь полностью выполнить поставленные задачи, старайтесь говорить ясно и чётко, не отходить от темы и следовать предложенному плану ответа. Так Вы сможете набрать наибольшее количество баллов.

Английский язык. 11 класс Демонстрационный вариант 2017 г.

© 2017 Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки Российской Федерации

Speaking Part

Task 1

Imagine that you are preparing a project with your friend. You have found some interesting material for the presentation and you want to read this text to your friend. You have 1.5 minutes to read the text silently, then be ready to read it out aloud. You will not have more than 1.5 minutes to read it.

The first maps were drawn by explorers to help them find their way home and show people where they had been. The maps showed the shape of the land, distances between places and special features such as caves and old trees. Nowadays, maps show the towns and villages, and the roads, railways, rivers and mountains. Symbols are used to show all the different things on a map and there is a key to explain what the symbols stand for.

Over the centuries, people explored most of the Earth and put together the map of the world we use today. Maps of the world or large areas are often either “political” or “physical”. The political map shows territorial borders. The purpose of the physical map is to show features of geography such as mountains, soil type or land use including roads, railroads and buildings.

Listen to the audiofile

Аудиозапись: Adobe Flash Player (версия 9 или выше) требуется для воспроизведения этой аудиозаписи. Скачать последнюю версию . К тому же, в Вашем браузере должен быть включен JavaScript.

Mind your pronunciation!

– key , tree , betwee n, fea ture

[ɜː] – fir st, wer e, wor ld, pur pose, Ea r th

[ θ ] Earth , th ings

[ð] th ey, th em, eith er, togeth er,

[f] ph ysical, geograph y

Vocabulary

area /ˈeəriə/ – район, место, область

shape – форма

cave – пещера

feature /ˈfiːtʃə/ – черта, характерная особенность

century /ˈsentʃəri/ – век, столетие

territorial borders – территориальные границы

to draw /drɔː/ (drew /druː/, drawn /drɔːn/) – рисовать

to stand for – расшифровываться, обозначать

to explore /iks ˈplɔː/ – исследовать, изучать

explorer /ɪkˈsplɔːrə/ – исследователь, путешественник

either … or /ˈaɪðə/(UK) /ˈiːðə/(US) – или … или

Уважаемые коллеги и владельцы образовательных сайтов (порталов)!

Все материалы сайта находятся в свободном доступе для пользователей сети. Более того, использование материалов сайта приветствуется.

WARNING!

При копировании и размещении полной или частичной информации на сторонних ресурсах, в проектных работах и презентациях активная ссылка на сайт сайт обязательна.

Task 2

Study the advertisement.

Make your life easier with our new kitchen unit!

You are considering buying the appliance and now you’d like to get more information. In 1.5 minutes you are to ask five direct questions to find out about the following:

2) if one can buy it online

3) number of functions

4) guarantee period

5) recipe book to go with the unit

You have 20 seconds to ask each question.

Sample answers

  • How much is this kitchen unit? / How much does this kitchen unit cost? / What is the price of this kitchen unit?
  • Can I buy this kitchen blender online? / Is there any possibility to buy this unit online? / Is online purchase of this unit available? / Is this kitchen unit available for online purchase?
  • How many functions does this kitchen tool have?
  • How long is the guarantee period of this appliance? / How long is the warranty of this kitchen blender? / How many months is the guarantee period of this kitchen unit? / How many months is the blender guarantee period?
  • Does a recipe book go with the unit? / Is there any recipe book to go with the blender?

Enjoy watching!

Обратите внимание на обновленную версию формулировки Задания 3, которая появилась в 2017 году!

Task 3

These are photos from your photo album. Choose one photo to describe to your friend.

Photo 1 Photo 2 Photo 3

You will have to start speaking in 1.5 minutes and will speak for not more than 2 minutes (12–15 sentences). In your talk remember to speak about:

  • where and when the photo was taken
  • what/who is in the photo
  • what is happening
  • why you keep the photo in your album
  • why you decided to show the picture to your friend

You have to talk continuously, starting with: “I’ve chosen photo number …”

Enjoy watching!

Sample answer

I’ve chosen photo number 1. (Обязательно начните свой ответ с этой фразы, предварительно выбрав номер фотографии.)

Well, recently I have decided to start a blog about a healthy lifestyle. I write short stories about healthy food. Also, I often take pictures of my friends and relatives to show to my followers (readers) which exercises they do to keep fit. (вступление) 3

So , this picture was taken a week ago when my sister and I went jogging in our park near the river. 1

In the foreground of the photo you can see my elder sister Stacy. She is running in the park at the moment. The morning is sunny and quite warm, so Stacy is wearing a nice T-shirt. (I should say that coral is her favourite colour.) She looks pretty slim because she does her regular exercises and keeps on a healthy diet (maintains a balanced diet). She says it always helps her to be in a good mood and shape. (6)

In the background of the picture there are lots of green trees. The air is usually fresh in the morning. And I think it’s the best time for doing sports. (3)

I keep this photo in my album because I am going to use it on my blog. (1)

I know that you are trying to lose some weight. So, I show you the photo of my sister to encourage you to take up jogging. Also, to gain the best results, you can follow her eating habits advice. (3)

That’s all I wanted to say. (фраза для экзаменатора )

Task 4

Study the two photographs. In 1.5 minutes be ready to compare and contrast the photographs:

  • give a brief description of the photos (action, location)
  • say what the pictures have in common
  • say in what way the pictures are different
  • say which of the ways of reading a book presented in the pictures you’d prefer
  • explain why

You will speak for not more than 2 minutes (12–15 sentences). You have to talk continuously.


Sample answer

Now I will compare and contrast these two photos.

I’d like to stress out right from the beginning that such hobby as reading gives you an excellent opportunity to learn new things wherever you are: at home, on the bus, at the sunny beach and even in the queue (in the line). And these two photos prove that. (вступительная фраза ) (2)

So, the theme which relates these photos is a reading activity . (1)

Let me start with the first picture which shows a young girl who is sitting on the sofa.She might be in her flat at the moment. She is absorbed in reading. I cannot say for sure but it seems to me she is holding an e-book in her hands. (4)

As for the second picture you can see a young girl who is travelling by underground (metro). She is standing near the window and is reading a book, too. I really like her clothes. This checkered short-sleeved shirt makes her look pretty stylish. (4)

Английский можно по праву назвать самым популярным из перечня языков, которые можно сдавать в категории выборочных ЕГЭ. Иностранный язык является непременным экзаменом для тех, кто желает поступать на лингвиста, переводчика или планирует сделать карьеру в дипломатической сфере. Стоит отметить, что данный экзамен простым не назовешь, особенно после того как к письменной части экзамена добавилось говорение.

Не удивительно, что ЕГЭ по английскому потребует многих часов трудоемкой подготовки и, вполне возможно, что и дополнительных занятий на курсах или с репетитором. Еще один важный момент касается структуры билета и изменений в нем. Предлагаем подробнее разобраться в этом вопросе, чтобы не столкнуться с неприятными сюрпризами во время экзаменации 2017 года.

Письменная часть ЕГЭ-2017 по английскому пройдет 15.06, а устная - 16-17.06

Демонстрационный вариант ЕГЭ-2017

Даты ЕГЭ по английскому языку

Общегосударственная экзаменация по английскому будет проводиться в такие даты:

  • Досрочный период. Досрочный экзамен можно будет сдать 18.03.2017 и 22.03.2017, а дни 3.05.2017 и 5.05.2017 определены в качестве резервных;
  • Основной этап. Основной экзамен пройдет 15.06.2017 (письменная часть), на устную часть зарезервированы 16-17.06.2017.
  • Резервная дата. Датой резерва для письменной части будет 21.06.2017, а для устной – 22.06.2017.

Напомним, что досрочно сдать экзамен могут лишь некоторые категории учеников. Например, к их числу относятся:

  • выпускники прошлых лет;
  • учащиеся школ вечернего типа;
  • школьники, которые отправляются на службу в ;
  • спортсмены, которые будут отсутствовать в силу проведения всероссийских или международных состязаний или тренировочных сборов;
  • участники олимпиад или конкурсов федерального или международного значения;
  • одиннадцатиклассники, которые отправляются жить или учиться за рубеж;
  • ученики, которым медкомиссия предписала пройти лечение, реабилитацию или профилактику, которые совпадают с датами основного ЕГЭ.

Написать заявление о том, что вы хотите пройти экзамен досрочно, нужно заблаговременно – до 01.03.2017 года.

Статистическая информация

Популярность данного экзамена подтверждается статистикой. Английский в качестве выборочного ЕГЭ ежегодно сдает около 9% учеников 11 класса. В среднем по данному экзамену выпускникам удается набрать около 64,8 баллов, что является неплохим результатом. При этом процент тех, кто не смог сдать английский даже на удовлетворительную оценку, колеблется в последние годы в пределах от 1,8 до 3,3% - очень щадящая цифра в сравнении с другими ЕГЭ.


Набрать хотя бы по английскому могут 96.7% школьников

Изменения в ЕГЭ-2017 по английскому языку

Существенных изменений в порядке или схеме проведения экзамена специалисты не озвучили. Единственное, что можно упомянуть – уточнение формулировки в задании №3 в устной части: из формулировки убрали слово «imagine».

Структура КИМа по английскому

Экзамен состоит из двух частей:

  • письменной, на которую отводится 180 минут;
  • устной, которая проходит в течение 15 минут.

Что входит в письменную часть экзамена?

В структуре билетов выделено несколько основных разделов.

  • Аудирование. Эта часть экзамена занимает 30 минут и состоит из таких заданий:
    • №1, в котором ученику предлагается выявить соответствие между звучащими высказываниями и утверждениями. Нужно оценить 6 высказываний и привести их в соответствие с 7 ответами (один из них является неверным). Правильный ответ оценивается в 1 балл, всего за упражнение можно набрать 6 баллов. Техника проведения аудирования предполагает, что ученик имеет 20 секунд, чтобы прочесть варианты ответов, затем 2 раза прослушивает запись и заполняет ответы на бланке;
    • №2 – прослушивание небольшого диалога. Дальше следует ознакомиться с суждениями и оценить их верность словами правильно – true, неправильно – false, не звучало – not stated. В билете указано семь суждений, каждое из которых может принести 1 балл, максимальный балл за данное упражнение – 7;
    • №3-9 – старшеклассник должен послушать небольшое интервью и выбрать один верный ответ из трех, предлагаемых в билете. Обычно это вопрос, требующий ответа, или предложение, которое нужно будет закончить. Верный ответ приносит 1 балл, всего можно набрать 7 баллов.
  • Оценка навыков чтения. Для выполнения заданий ученик получает полчаса, за которые нужно успеть сделать такие упражнения:
    • №10, в котором нужно прочесть 7 коротких текстов и выявить их соответствие с 8 предложенными заголовками (один из вариантов будет неверным). За правильный ответ начисляется 1 балл, максимум баллов за данное упражнение – 7;
    • №11 - ученику предстоит поработать с текстом с шестью пропущенными частями. Для выбора варианта ответа предлагается 7 фрагментов. Верный ответ добавляет 1 балл. Таким образом, тут можно заработать 6 баллов;
    • №12-18 – нужно ознакомиться с фрагментом художественного или публицистического текста и поработать с ним. К каждому из текстов задаются вопросы или приводятся незаконченные предложения, к которым нужно подобрать варианты ответов из четырех, предложенных на выбор. Каждое из заданий может принести 1 балл, что в сумме дает 7 максимальных баллов.
  • Лексика и грамматика. Данная часть считается наиболее сложной, поэтому именно тут выпускники допускают максимальное число ошибок в сравнении с другими частями КИМа по английскому. На выполнение работы отводится 40 минут. Раздел включает следующие задания:
    • №19-25 - школьнику нужно ознакомиться с небольшими текстами с пропущенными частями. Слова следует не просто вставить, а подвергнуть правильному преобразованию и записать верный ответ. Всего можно заработать по 1 баллу за ответ, что в сумме дает максимум в 7 баллов;
    • №26-31 - задания, связанные с проблематикой словообразования. В них нужно ознакомиться с текстом, в котором допущены пропуски, и выявить, какие части речи были пропущены. Ученики должны преобразовать одну часть речи в другую - например, существительное в прилагательное, - и записать в бланк измененное слово. Принцип оценивания такой же, как в предыдущих упражнениях – по 1 баллу за ответ, суммарный балл – 6;
    • № 32-38 - задания, проверяющие знания лексики. Здесь опять придется поработать с текстами, в которых сделаны пропуски. Обычно это слово или предлог. Правильный вариант ответа можно будет выбрать из предложенных вариантов. Верный ответ начисляет вам 1 балл, всего можно набрать 7 баллов.
  • Оценка навыков письма. Для выполнения заданий отводится 80 минут. В этой части нужно сделать следующие упражнения:
    • №39 – это написание личного письма объемом от 100 до 140 слов. Уложиться придется примерно в 20 минут (время является рекомендуемым, но, как показывает практика, от грамотного распределения временного ресурса зависит, успеете ли вы справиться со всеми заданиями из билета). Всего за письмо можно получить 6 баллов;
    • №40 - задание, в котором нужно написать эссе объемом от 200 до 250 слов по предложенному плану и теме. План эссе является стандартным и включает вступительную часть, изложение собственного мнения, подкрепленного аргументами, приведение контрмнения и контраргументов, заключительную часть. Справиться с этим заданием предлагается за час. Получить за него можно 14 баллов.

При сдаче английского вас ожидают не только тесты и эссе, но и говорение!

Что входит в устную часть экзамена?

Напомним, что для сдачи устной части отводится отдельный день и время. На устный экзамен отводится всего 15 минут, однако до момента, пока вы попадете в аудиторию, придется постоять в очереди. В устную часть входят такие задания:

  1. Ученику предлагается прочесть вслух небольшой текст. Вам будет дано полторы минуты на то, чтобы ознакомиться с отрывком, и еще столько же, чтобы его озвучить. За это можно получить 1 балл;
  2. Школьнику на протяжении полутора минут нужно ознакомиться с небольшим текстом (обычно рекламного характера), а затем сформулировать по нему 5 вопросов. На вопрос отводится не более 20 секунд. Задание оценивается в 5 максимальных баллов;
  3. Старшекласснику предлагаются три фотографии, из которых он выбирает одну. Задание заключается в описании фото согласно предложенному плану. Стразу оговоримся: не стоит думать, что тут-то вы можете включить фантазию и наплести, чего душе угодно. Члены комиссии не приветствуют, когда описывается то, что не указано на рисунке, и очень не любят допущений. Для подготовки отводятся полторы минуты, еще две дают для рассказа. Тут можно заработать 7 баллов;
  4. Ученику предлагают провести сравнение двух фото, описав их сходные черты и указав на отличия, а также высказав собственное мнение. Подготовка занимает стандартные полторы минуты, а ответ – не более 2 минут. Максимум, который можно получить, исчисляется 7 баллами.

Оценивание ЕГЭ по английскому языку

Последние новости говорят о том, что экзаменационный балл собираются переводить в привычную пятибалльную систему, а результаты будут учтены при выставлении отметки в итоговый аттестат. Таким образом, можно будет подтянуть свою школьную отметку. Согласно справочной системе перевода баллов, в прошлые годы они распределялись следующим образом.


Возможно, в 2017 году результаты ЕГЭ повлияют на ваш школьный аттестат
  • 0-21 баллов означают неудовлетворительные знания, то есть отметку «2»;
  • 22-58 баллов переводятся в отметку «3» - английским вы владеете удовлетворительно;
  • 59-83 балла означают, что ваш уровень иностранного языка неплох, а оценка равна «4»;
  • от 84 баллов и выше зарабатывают те, кто знает английский отлично (оценка «5»).

Чтобы сдать экзамен, нужно постараться набрать от 22 баллов и выше. Всего можно получить 100 баллов. Напомним также, что порядок проведения экзамена по иностранному языку не предусматривает наличия никаких дополнительных материалов – словарей, аудиотехники, смартфонов и других предметов, которые могут стать причиной вашего удаления из аудитории.

Подготовка к ЕГЭ по английскому языку

Для качественной подготовки к экзамену стоит проработать демо-версии билетов 2017 года (их можно скачать непосредственно на нашем сайте - см. начало статьи). Это поможет лучше понять структуру и содержание реальных КИМов, а также подготовиться к ЕГЭ морально, чтобы не терять в аудитории драгоценное время. Практически все формулировки, которые содержатся в описании задания, приводятся на английском языке, так что стоит заранее сделать перевод, чтобы не допустить фатальных ошибок на самой экзаменации.


Чтобы прийти на экзамен во всеоружии, заранее прорешайте демо-версии

Помните, что нужно уделить достаточно времени аудированию. Далеко не во всех школах учеников обучают умению воспринимать информацию на слух. Регулярно слушайте аудиокниги, начитанные носителями языка – такая тренировка поможет вам справиться с этим сложным заданием. Хорошей практикой также считается просмотр фильмов или сериалов в оригинальной озвучке.

Еще одной проблемой является говорение. Среди выпускников частенько встречаются те, кто отлично справляются с грамматикой, но набирают мало баллов за устную часть. Для отработки этого навыка специалисты рекомендуют описывать всё, что видите по дороге на учебу, а также набрать большое количество разнообразных картинок и описывать по одной в день.